Omdat de trapas rampzalig is gaan kraken, heb ik een tijd geleden besloten niet meer op de MBK te rijden totdat ik dat opgelost had.

Dat had nogal voeten in de aarde. De linker, instelbare(!), cup had gewonnen van mijn beide pensleutels. Uiteindelijk heb ik zowel de Tacx pensleutel en het frame opgegeven en ben ik voor lomp geweld gegaan en met onverwacht succes: Met een bout op de trapas en een passend stukje pijp heb ik de Tacx pensleutel klem gezet op de cup. Door dan met het frame de sleutel op de vloer rond te duwen kwam er zowaar beweging in de cup.

Opvallend genoeg had ik minder moeite met de vaste rechtercup. Met mijn interpretatie van Sheldon Brown’s methode kwam die eigenlijk vrij vlot los. Ik heb de cup met een paar moeren op een 16 mm stuk draadeind gedraaid en vervolgens de buitenste moer blijven aandraaien totdat de cup mee los is gegaan. Natuurlijk was het een klein gokje of de cup rechts- (ouderwets Frans) of linksom (Zwitsers of Standaard/Engels/BSA/BSC) moest draaien. Dat laatste, of ten minste, één van die laatste, is het dus. De as blijkt 127 mm lang.

Iemand die nog een gokje wil doen waarom dit kraakte?

Inmiddels heb ik ervoor gekozen om het fixed rijden op te geven. Het was een leuk project maar het is voor mij nu gewoon praktischer om met vrijloop en versnellingen te rijden. Dat maakt de fiets ook een stuk handiger om af en toe eens uit te lenen. Nu de fiets toch vrijwel in zijn onderbroek ligt, gaan ook de laatste (balhoofd) lagers eruit en gaat hij dan voor een straal- en poedercoat-beurt. Daarna komt dan opbouwen met nieuw balhoofd en sealed bracket.